Android oyunlarının büyük çoğunluğu dokunmatik ekran kontrollerine dayalı olsa da, fiziksel oyun kontrolcüsü desteği sunan oyunların sayısı giderek artıyor. Özellikle bulut oyun servislerinin popülerleşmesi, dokunmatik olmayan PC ve konsol oyunlarının Android cihazlarda oynanmasını sağlıyor. Google, bu iki farklı giriş yöntemi arasındaki boşluğu kapatmak için Android 17 sürümünde oyunculara yönelik önemli yenilikler hazırlıyor. Bu yenilikler, kullanıcılara tuş atamaları üzerinde daha fazla kontrol imkanı sunmayı hedefliyor.
Oyun kumandası desteği güçleniyor: Android 17 tuşları yeniden atamayı sağlayacak
Bir USB veya Bluetooth oyun kontrolcüsü bağladığınızda, Android bunu bir giriş cihazı olarak algılıyor. İşletim sistemi, tuş basışlarını belirli kodlara çevirerek desteklenen oyunlarda eylemlere dönüştürüyor. Bu eşleştirme işlemi, önceden tanımlanmış yapılandırma dosyalarıyla yapılıyor ve cihazın üretici kimliğine göre belirleniyor. Android, popüler donanımlar (Xbox kontrolcüleri gibi) için özel ayarlar sunarken, birçok niş üretici de uyumluluk için bu popüler şemaları taklit ediyor. Bu strateji sayesinde Android, kutudan çıktığı gibi çok sayıda kumandayla çalışabiliyor.

Ancak mevcut sistemde önemli bir eksiklik var: Android, varsayılan olarak tuş atamalarını değiştirmeyi (remapping) desteklemiyor. Bu özellik için oyun geliştiricilerine güvenmek gerekiyor, fakat çoğu standart Android oyunu bu seçeneği sunmuyor. Oyuncuların tuşları yeniden atamak istemesinin ise erişilebilirlik, ergonomi, rekabetçi oyunlarda tepki süresini iyileştirme veya alışkın oldukları düzene geçme gibi birçok geçerli nedeni bulunuyor. Şu ana kadar kullanıcılar, ADB veya Erişilebilirlik API’si kullanan üçüncü taraf araçlara bağımlıydı, ancak bu yöntemler güvenilir değil ve ek yük getiriyor.

Son bulgular, Google’ın bu sorunu kökten çözmek için çalıştığını gösteriyor. En son Android Canary ön izleme sürümünde, ‘android.permission.CONTROLLER_REMAPPING’ adında yeni bir sistem izni keşfedildi. Bu izin, donanım giriş aygıtlarıyla ilgili bir özellik bayrağı tarafından korunuyor. Ayarlar uygulaması içinde, şu anda boş olsa da, oyun kumandalarına adanmış yeni bir menüye ait referanslar da bulundu. Bu menünün, bağlı kontrolcüleri yönetmek ve tuş atamalarını yapmak için merkezi bir nokta olması bekleniyor.

Daha derin bir analizde, “sanal oyun kontrolcüsü” (virtual gamepad) olarak adlandırılan yeni bir özelliğe işaret eden kodlar da tespit edildi. Bu, fiziksel bir kontrolcünün yazılımsal bir temsili gibi görünüyor. Sistemin, bu sanal cihazı standart donanım kimlikleriyle kaydetmesine olanak tanıyan kodlar mevcut. Bu sayede sanal kumanda, oyunları gerçek bir fiziksel kontrolcü olduğuna “ikna edebilecek”. Bu sanal cihaz; A, B, X, Y tuşları, tetikler (L1/R1/L2/R2), analog çubuklar (L3/R3) ve D-Pad dahil olmak üzere tam bir standart kontrolcü giriş setini destekliyor.
Bu sanal oyun kumandası mekanizması, tuşları yeniden atamanın ötesinde bir potansiyele de sahip. Kodlar, ekrandaki dokunmatik kontrollerin fiziksel tuşlara atanması için de kullanılabilir. Bu, ne yazık ki Android oyun kütüphanesinin büyük bir bölümünü oluşturan, yerel kumanda desteği olmayan oyunlar için devrim niteliğinde olabilir. Google’ın Chrome OS ve PC için Google Play Games’te benzer sistemleri zaten kullandığı biliniyor. Android 17’nin çıkışına altı aydan fazla bir süre var ve bu özelliklerin nasıl uygulanacağını bekleyip göreceğiz.
Google’ın en azından temel tuş atama özelliğini sunması bile oyuncular için önemli bir yükseltme olacak. Peki siz Android cihazınızda oyun oynamak için fiziksel bir oyun kumandası kullanıyor musunuz? Bu yeni özellikleri faydalı buluyor musunuz?
